Home Początki w Holandii 10 pytań o: Karta OV-chipkaart i transport publiczny w Holandii

10 pytań o: Karta OV-chipkaart i transport publiczny w Holandii

Autor Edyta - Życie w Holandii
0 komentarze

Transport publiczny, zwłaszcza w większych miastach Holandii jest bardzo dobrze rozwinięty. Dziś odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania odnośnie komunikacji publicznej w Holandii, skupiając się na plastikowej karcie zwanej OV-chipkaart.

1. Czym jest OV-chipkaart?

Czy ktoś tu obecny pamięta jeszcze czasy strippenkaart? Czasy wygniecionych papierowych harmonijek – biletów, które kierowcy autobusów i tramwajów musieli stemplować przy każdym wejściu pasażera, powodując długie kolejki? Na szczęście od ponad 10 lat, papierowych strippenkaart nie ma już w obiegu, a transport publiczny stał się o wiele łatwiejszy gdy w życie weszła jedna karta o nazwie OV-kaart.

Karta plastikowa Ov-kaart jest wielkim udogodnieniem. Może ona zostać załadowana przez internet lub w specjalnych maszynach na stacjach. Potem z kolei, ta sama karta może zostać zużyta w transporcie różnymi firmami i w różnych miastach. Na przykład w Rotterdamie, z tą jedną kartą podróżować możemy pociągami NS, metrem, tramwajami i autobusami, a nawet wodnym autobusem. Jedyne, co musimy zrobić to zadbać, by były na niej wystarczające środki. W przypadku podróży pociągami, na karcie musi być załadowane minimum 20 EUR.

Potem, podczas każdego przejazdu, musimy zarejestrować się klikając specjalny czytnik przy wejściu (“inchecken) , a potem zrobić to samo przy wyjściu (“uitchecken”). Kwota będzie automatycznie przeliczona według przejechanego dystansu i odjęta od naszego bilansu na karcie.

Na niektórych stacjach, zwłaszcza pociągu i metra, przy wejściu znajdują się zamknięte braki, co jasno pomaga nam pamiętać o konieczności użycia karty.

Nie wszędzie jednak są bramki, a zamiast nich słupki oraz stojące czytniki, które sprawiają, że możemy zapomnieć o aktywowaniu przejazdu przed lub po nim. Co więc jeśli zapomnimy? Nie ma problemu – odsyłam do pytania: 3. Jak odzyskać środki, jeśli zapomnieliśmy zrobić “checkout”?

Każda karta ma swój numer, a wpisując go na stronie OV-chipkaart.nl można uzyskać dostęp do historii transakcji i przejazdów, co jest niezbędne na przykład w przypadku udowadniania/refundacji poniesionych kosztów dojazdu do pracy.

2. Rodzaje kart OV-chipkaart?

Istnieją dwa rodzaje kart: anonimowa i osobista. Zwykle, karta anonimowa jest niebieska, a karta osobista żółta, istnieją jednak różne wzory kart, zależnie od tego, który przewoźnik ją wydał.

Anonimowa karta chipowa OV

Ta karta nie jest imienna, co oznacza, że ​​może używać jej kilka osób, ale nie w tym samym czasie. Plus takiej karty to to, że można ją łatwo i szybko zakupić (w automatach biletowych na dworcach, w sklepach tytoniowych, w kasach firm transportowych oraz w supermarketach), jednak minusem fakt, iż na kartę anonimową, nie jesteśmy w stanie załadować abonamentów.

W naszym domu, każdy domownik posiada osobistą kartę, która pomaga nam podróżować taniej, ale mamy też w portfelu kilka kart anonimowych. Używamy ich, gdy odwiedzają nas goście i potrzebują biletu, by podróżować z nami.

Osobista karta chipowa OV

Na tej karcie widnieje nasze imię i nazwisko, zdjęcie i data urodzenia, co pozwala załadować na nią osobiste zniżki i abonamenty. Kartę można zamówić online i opłacić za pomocą iDEAL, a może ona zostać dostarczona na adres zamieszkania na terenie Holandii, Belgii, Niemczech lub Luksemburgu. (W Belgii, Niemczech i Luksemburgu także PayPal’em lub kartą kredytową).


W niektórych regionach dostępne są także jednorazowe karty/bilety. Taka karta ma ograniczoną ważność (na przykład bilet na przejazd) i do tej pory była używana tylko przez GVB w Amsterdamie i RET w Rotterdamie. NS (kolej) korzysta również z biletu jednorazowego, który zakupić można w automatach na dworcach.

2. Co znaczy OV?

OV to skrót od openbaar vervoer – czyli publiczny transport / komunikacja publiczna. Transport publiczny w Holandii składa się z sieci linii kolejowych, metra i tramwajowych oraz usług autobusowych i promowych.

Kolej obsługiwana jest przez NS (Nederlandse Spoorwegen). Regionalny transport publiczny zapewniają władze wojewódzkie w drodze przetargów publicznych na najlepszego przewoźnika. Najwięksi regionalni przewoźnicy w Holandii to: Connexxion, Qbuzz, Arriva, Keolis i EBS. W trzech największych miastach Holandii transport publiczny obsługiwany jest przez: GVB (Amsterdam), RET (Rotterdam) i HTM (Haga).

3. Jak odzyskać środki, jeśli zapomnieliśmy zrobić “checkout”?

Jeśli zapomnieliście zrobić “checkout” przy wyjściu, zostanie z waszej karty pobrana wysoka kwota – maksymalna stawka dzienna. Zdarza się, jednak nie trzeba się martwić, ponieważ odzyskiwanie jej jest bardzo proste:

– Wejdź na stronę www.uitcheckgemist.nl

– Wpisz numer karty, datę jej ważności, oraz wyraź zgodę

– W przypadku karty osobistej, dodaj także datę urodzenia

Screenshot: www.uitcheckgemist.nl

Zapomniana transakcja zostanie wam zasugerowana na pierwszej zakładce, wystarczy zaznaczyć ją i poprosić o zwrot środków. Macie na to 180 dni, po czym nadpłacone środki przepadają. Status poprzednich wniosków widoczny będzie w drugiej zakładce.

4. Jak odzyskać saldo / poprosić o zwrot pieniędzy z karty?

Załadowaliście zbyt dużo środków na kartę? Wyjeżdżacie z Holandii, lub karta się po prostu przedawniła, a wciąż były na niej środki?

Saldo możecie w całości odzyskać na tej stronie:

https://www.ov-chipkaart.nl/saldo-terugvragen.htm#/

5. Jak sprawdzić historię podróży i wydrukować ją pracodawcy?

Holenderski pracodawca prosi cię o raport/podsumowanie kosztów przejazdu by zwrócić ci koszty? Oto jak to zrobić.

Wejdź na stronę: www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/mijn-ov-reishistorie.htm Możesz przełączyć język na angielski.

  • Zaloguj się, lub załóż konto.
  • Po wejściu na twój profil wybierz zarejestrowaną kartę, a historia przejazdów pokaże się u dołu.
  • Zaznacz lub odznacz wybrane przejazdy, które chciałbyś zobaczyć na raporcie klikając na pola pod “Expenses form”
  • Gdy będziesz gotowy, kliknij “Create expensese overview”
  • Wybierz pdf. lub cvs. (excel). Dokument pdf. zawierać będzie twoje dane oraz całkowity koszt przejazdów w danym okresie. Na dole widnieć będzie “Niniejsze zestawienie spełnia wymagania Urzędu Skarbowego.”
Screenshot: www.ov-chipkaart.nl

6. Ile kosztuje karta OV-kaart?

Karta chipowa kosztuje 7,50 EUR i można ją używać przez 5 lat. Można ją kupić na przykład w specjalnych maszynach do biletów na dworcach i przystankach metra. Po jej zakupie można ją wielokrotnie załadowywać wybranymi kwotami w maszynach przewoźnika NS (holenderskie pociągi) lub innych firm autobusowych oraz metra, a nawet autobusów wodnych (waterbus).

Przy zakupie nowego abonamentu na pociągi NS, który jest ważny przez co najmniej rok, kartę taką można otrzymać za darmo.

7. Zniżki na transport publiczny w Holandii

Dzieci w wieku od 4 do 11 lat automatycznie otrzymują 34% zniżki na przejazdy autobusem, tramwajem i metrem oraz 40% zniżki na przejazdy pociągiem w zależności od daty urodzenia. Ta sama zniżka dotyczy również studentów korzystających z transportu publicznego poza okresem bezpłatnego przejazdu. Osoby powyżej 65 roku życia automatycznie otrzymują 34% zniżki na podstawie daty urodzenia, ale bez zniżki na pociąg. Osoby w wieku powyżej 60 lat mogą otrzymać siedmiodniowe bilety w roku za niewielką kwotę dzięki abonamentom na pociągi Voordeelurenabonnement, Dal Voordeel i Always Advantage, w wybranych dniach.

8. Czy tylko OV-kaart?

Nie, dostępne są także bilety jednorazowe.

Jeśli planujecie zostać Holandii na dłużej, kupno karty OV-kaart jest to zdecydowanie dobrą inwestycją. Jeśli nie i nie nie podróżujecie często transportem publicznym możecie kupić także pojedyncze i jednorazowe bilety. Większość automatów dostępnych jest w języku angielskim, więc kupno biletów nie powinno sprawić większego problemu.

9. Jak zaplanować podróże transportem zbiorowym na terenie Holandii (Czym jest 9292ov.nl)?

W Holandii wszystkim znana jest aplikacja oraz strona 9292ov.

Jest to wyszukiwarka połączeń, sprawdzająca wszystkie opcje u różnych przewoźników w kraju, oraz tworząca najlepsze z możliwości dojazdu- od drzwi do drzwi. Jest to zdecydowanie jedna z podstawowych aplikacji, które warto mieć na telefonie podczas pobytu w Holandii bez auta. Zobacz także: Przydatne linki dla wyjeżdżających do Holandii.

Jej interfejs jest bardzo intuicyjny i nie powinien sprawiać problemów. Jeśli jednak macie jakieś pytania, po więcej zapraszamy na wpis: Aplikacja 9292 – jak ją używać?

Screenshot: 9292ov.nl

10. Parkingi P+R w Holandi

Parkingi P+R, czyli: Park + Ride; (Parkuj i Jedź) to sieć parkingów w Holandii, zlokalizowanych w pobliżu stacji metra/pociągów i autobusów położonych przy wjazdach do największych miast, stworzonych w celu zmniejszenia liczby aut w mieście. Pozwalają osobom dojeżdżającym z daleka dostawić auto przed miastem i pozwolić im komfortowo przesiąść się do środków publicznego transportu zbiorowego. Więcej informacji i parkinach P + R tutaj i tutaj.

Przydatne linki

www.ov-chipkaart.nl

Na tej stronie można:

  • Sprawdzić saldo karty
  • Poprosić o zwrot środków z karty OV-chipkaart na konto bankowe
  • Złożyć wniosek o osobistą kartę OV-chipkaart
  • Zgłosić zgubienie lub kradzież karty OV-chipkaart
  • Odnowić wygasłą lub zepsutą kartę OV-chipkaart
  • Sprawdzić i zrobić raport pdf./ wydrukować historię podróży
  • Złożyć wniosek o automatyczne ładowanie karty

www.uitcheckgemist.nl

Odzyskiwanie nadpłaconych opłat za przejazdy (gdy zapomnieliśmy się wymeldować na stacji końcowej)

ns.nl

Strona holenderskich kolei.

www.nsinternational.com

Klejowe połączenia międzynarodowe.

9292ov.nl

Aplikacja do wyszukiwania najlepszych połączeń wszystkich holenderskich przewoźników, na terenie całej Holandii.

Related Posts

Leave a Comment